#خواص-تخمه-کدو-را-می-دانید؟
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
#خواص-تخمه-کدو-را-می-دانید؟
توصیه های طب سنتی درباره خواص کدو , تخم کدو

کدو تنبل گیاهی سرشار از آنتی اکسیدان می باشد. کدو تنبل های کشور ما دو نوع اند: نوع اول کاملاً گرد هستند و نوع دوم، سر باریک و انتهای پهنی دارند و شکل شان نامتقارن است. شاید باور نکنید که نوع دوم از نظر داشتن میزان بتاکاروتن (پیش ساز ویتامین A) ارجحیت دارد، بتاکاروتن موجود در نوع دوم چهار برابر بیشتر است.
علاوه بر این، کدو حلوایی نوع دوم، پتاسیم بالایی دارد و خوردن آن برای کسانی که از فشار خون بالا رنج می برند، مفید است. ویتامین C کدو حلوایی نیز در مقایسه با سایر کدوها بیشتر است.
البته با پختن آن در حرارت بالا و حتی سرخ کردن، دیگر اثری از این ویتامین باقی نخواهد ماند، مگر اینکه آن را در ظرفی در بسته بخارپز کنید که در این صورت میزان از بین رفتن این ویتامین کم خواهد شد
امام رضا (علیه السلام)از رسول گرامی اسلام (ص) نقل می کند که آن حضرت فرمودند :هنگامی که کدو را پختید از آن بخورید که آن دل غمیگین را شاد می گرداند.

توصیه های طب سنتی

1. طبع کدو سرد و تر است.
2.تخم کدو ضدکرم است.
3. روغن تخم کدو برای تقویت اعصاب مفید است.
4.تخم کدو مدر است.
5.تخم کدو مقوی است.
6. خوب است که آقایان هرچند وقت یکبار هنگام صبح یک ساعت بعد از صبحانه 50 گرم تخم کدو میل کنند برای پروستات مفید می‎باشد.
7. کدو برای یرقان مفید است.
8. خوردن زیاد کدو برای پیران و سردمزاجان خوب نیست، همچنین کسانی که در مناطق سرد هستند زیرا ایجاد فتق و قلنج و سنگینی در معده می‎نماید.
9.در خوردن کدو نباید زیاده‎روی شود چون اشتها را کم و معده را ضعیف می‎کند.
10.کدو برای رفع عطش و بی‎خوابی مناسب است.
11.بهترین روش خوردن کدو آب‎پز آن است کدوی سبز خام آن مانند خیار خورده شود.
12.کسانی که پروستات دارند کمپوت کدو غذای مناسبی برای آنان خواهد بود.
13. کدوی پخته یا تمبر هندی و شکر حرارت دماغ و دردسر و وسواس و جنون را تسکین می‎دهد.
14.آب کدو یک قسمت + عسل دو قسمت مخلوط، ملین و مسهل معتدلی خواهد بود.
15.آب کدو با مغز فلوس و ترنجبین و بنفشه اگر خورده شود مسهل صفرا است و برای تب‎های صفراوی و خونی مفید است.
16. آب کدو + تمبر هندی و شکر مسهل صفرای سوخته و پاک کننده روده و کلیه است.
17. خوردن پوست خشک کدو برای بواسیر و خونریزی از آلات داخل شکم مفید است.
18.خوردن زیاد کدو برای پیران و سردمزاجان خوب نیست، همچنین کسانی که در مناطق سرد هستند زیرا ایجاد فتق و قلنج و سنگینی در معده می‎نماید.
19. پوست خشک شده سوخته کدو برای قطع خونریزی، جراحات و زخم‎های خورنده و زخم آلات تناسلی نافع است.
20. کسانی که لاغر هستند از تخمه کدو استفاده نمایند.
21. تخم کدو رفع کننده خشونت سینه و خارج کننده اخلاط خونی از سینه است و سرفه‎های گرم و تشنگی و تب‎های گرم و زخم روده و مثانه که از اخلاط گرم حاصل شده باشد و سوزش مجرای ادرار نافع است.
22.کدو ضد تشکیل سنگ در بدن است.
23.از ترکیب کدو + آبلیمو به صورت ماسک روی جوش‎های صورت بگذارید آن‎ها را درمان می‎کند.
24.کدو و تخم کدو از جریان تشکیل و رشد سرطان جلوگیری می‎کند.
25.کدو حلوایی با رنگ نارنجی خطر ابتلا به سرطان ریه، نای، معده، حنجره و پروستات را کاهش می‎دهد.
26.کسانی که پوست چرب دارند از ماسک کدو استفاده کنند.
27.برای دفع کرم کدو مغز خام تخم کدو 30 تا 50 گرم که قسمت سبز آن حتماً باشد کوبیده هم وزن آن عسل مخلوط نموده سپس ناشتا میل کنند 5 ساعت بعد یک مسهل بخورند سپس داخل آب گرم بنشینند.
28.در خوردن کدو نباید زیاده‎روی شود چون اشتها را کم و معده را ضعیف می‎کند.

#خواص-تخمه-کدو-را-می-دانید؟
خواص تخمه کدو

تخمه کدو، شادی بخش
تخمه کدو تنبل برای سلامت مفید و دارای انواع پروتئین، اسیدهای آمینه و املاح مفید است. تخمه کدو دارای اسید آمینه ترپتوفان است که این اسیدآمینه در بدن به سروتونین تبدیل می‌شود که یک ناقل عصبی است که باعث ایجاد آرامش و شادی می‌شود و ضدافسردگی است.
چه خاصیتی دارد؟
تخمه کدو منبعی غنی از مواد معدنی مثل مس، روی، منیزیم، آهن و فسفر‌، پروتئین‌ها‌، اسید‌های آمینه و فیتوسترول‌هاست.
چه کمکی می‌کند؟
مهم‌ترین نکته اینکه تا به حال تقریبا هیچ عارضه‌ جانبی از مصرف این دانه خوراکی گزارش نشده است. تخمه کدو منبع بسیار غنی از روی است که خواص بسیار زیادی دارد؛ از تقویت سیستم ایمنی‌ گرفته تا افزایش استحکام مو و ناخن و افزایش رشد کودکان.

#خواص-آب-کدو-حلوایی
آب کدو حلوایی، قادر به پاکسازی مواد زائد تجمع یافته در رگ‌ها است و به‌طور خیلی موثری احتمال بیماری و حمله قلبی را کاهش می‌دهد. محتوای آنتی‌اکسیدانی بالای این عصاره نیز مانع از خشک شدن و سخت شدن دیواره رگ‌ها می‌شود.
کبد و کلیه
برای افرادی که از سنگ‌های کلیه و سنگ کیسه صفرا رنج می‌برند، مصرف روزانه آب کدوحلوایی به مدت 10 روز پیشنهاد شده است در طی این مدت هر روز 3 مرتبه و در هر وعده کافی است نصف لیوان آب این میوه را میل نمایید.
سیستم روده
به علت دارا بودن خاصیت ملینی که دارد به درمان یبوست و کاهش حرکات روده بزرگ کمک می‌کند.
تنظیم‌کننده کلسترول و فشارخون
پکتین و فیتواسترول‌های موجود در عصاره این میوه عامل موثری در کاهش کلسترول LDL (کلسترول بد خون) و نیز فشارخون می‌باشد.
خنک‌کننده عالی
در هنگام افزایش حرارت بدن (ناشی از محیط یا استرس یا مصرف مواد غذایی با طبیعت گرم) مصرف 1 لیوان آب آن توصیه شده است و به سرعت حرارت بدن را تنظیم می‌کند.
رهایی از بیماری صبحگاهی
با نوشیدن 1 لیوان عصاره کدو حلوایی با بیماری صبحگاهی (تهوع، بدحالی، بی‌حالی) که بخصوص در میان زنان باردار شایع است خداحافظی کنید.
بهبود هپاتیت ویروسی و بازسازی عملکرد کبد
توصیه پزشکان جهت نوشیدن آبمیوه کدو حلوایی به بیماران مبتلا به هپاتیت ویروسی سابقه دیرینه‌ای دارد. مواد فعال بیولوژیکی موجود در این عصاره همانند یک پاک‌کننده طبیعی کبد عمل می‌کند.
پیشگیری از آترواسکلروزیس
آب کدو حلوایی، قادر به پاکسازی مواد زائد تجمع یافته در رگ‌ها است و به‌طور خیلی موثری احتمال بیماری و حمله قلبی را کاهش می‌دهد. محتوای آنتی‌اکسیدانی بالای این عصاره نیز مانع از خشک شدن و سخت شدن دیواره رگ‌ها می‌شود.
سیستم کلیوی
آب کدو حلوایی دفع مواد سمی را از سیستم کلیوی سرعت می‌بخشد خاصیت درمانی آن به نحو موثری در درمان زخم‌ها و تنظیم اسیدیته خون ثابت شده است.
ارتقاء سیستم ایمنی
ویتامین C و سایر مواد معدنی موجود در آب کدو حلوایی باعث افزایش کارایی سیستم ایمنی شده و بدن را در مقابل بیماری‌های ویروسی محافظت می‌کند.
درخشان کننده پوست
محتوای بالای ویتامین C و ویتامین E و بتاکاروتن کدو حلوایی، شما را جوان‌تر و شاداب‌تر با پوستی شفاف‌تر نشان خواهد داد.
مسکن طبیعی بالقوه
تحقیقات زیادی تأثیر آب کدو حلوایی را در رفع بی‌خوابی ثابت کرده‌اند. بعضی پزشکان نوشیدن یک لیوان آن را به همراه عسل برای داشتن اعصابی آرام توصیه می‌کنند.
مرطوب‌کننده و ضد چروک پوست
ترکیب آن با موادی نظیر عسل، ماست، لیمو و روغن‌های گیاهی باعث آب‌رسانی پوست شده و مواد مغذی مفیدی را برای هر نوع پوست تأمین می‌کند.
التیام‌بخش سوختگی و نیش گزیدگی
به علت دارا بودن مخلوطی از آنتی‌اکسیدان‌ها و بخصوص ویتامین A,C و روی خاصیت التیام‌بخش فوق‌العاده‌ای دارد بطوری که محل نیش حشرات و التهابات ناشی از سوختگی سطحی را به‌راحتی تسکین می‌بخشد.
رطوبت رسانی به مو
تجربه نشان داده است عصاره کدو حلوایی موهای خشک و آسیب‌دیده را به‌خوبی ترمیم می‌کند. با خوردن تنها نصف فنجان آب کدو حلوایی در روز می‌توانید از تمام منافع آن بهره‌مند شوید.
کمک به رشد مو
محتوای بالای ویتامین A در آب کدو حلوایی به همراه پتاسیم زیاد آن، باعث رشد بهتر مو می‌شود. عصاره کدو حلوایی یک ماده موثر برای درمان ریزش مو است. تجربه نشان داده است عصاره کدوحلوایی موهای خشک و آسیب‌دیده را به‌خوبی ترمیم می‌کند. با خوردن تنها نصف فنجان آب کدوحلوایی در روز می‌توانید از تمام منافع آن بهره‌مند شوید.
کدو: غذای تکمیلی کودک!
کدو یکی از بهترین گزینه‌ها از خانواده سبزیجات برای شروع تغذیه تکمیلی کودکان است شما از 6 ماهگی می‌توانید این خوراکی ارزشمند را در برنامه غذایی کودک عزیزتان بگنجانید. متخصصین می‌گویند: به خاطر ذخایر ارزشمند غذایی، مصرف آن باعث افزایش سیستم ایمنی کودکان می‌شود. جهت آماده‌سازی می‌توانید کدو را به‌صورت مکعب‌های کوچک برش زده داخل قابلمه سربسته به همراه کمی آب به مدت نیم ساعت حرارت دهید تا بخارپز شوند سپس آن را پوره کرده به کودک بدهید. می‌توانید بعضی اوقات آن را با پوره سیب نیز مخلوط نمایید. سایر مواد غذایی نظیر موز، سیب‌زمینی پخته، هویج، برنج، عدس، مرغ، ماست نیز گزینه‌های مناسبی برای پوره مخلوط کدو می‌باشند.




عکس



filesell
مطالب مرتبط
بخش نظرات این مطلب
آخرین نظرات ثبت شده برای این مطلب را در زیر می بینید: برای دیدن نظرات بیشتر این پست روی شماره صفحه مورد نظر در زیر کلیک کنید:
بخش نظرات برای پاسخ به سوالات و یا اظهار نظرات و حمایت های شما در مورد مطلب جاری است.
پس به همین دلیل ازتون ممنون میشیم که سوالات غیرمرتبط با این مطلب را در انجمن های سایت مطرح کنید . در بخش نظرات فقط سوالات مرتبط با مطلب پاسخ داده خواهد شد .
شما نیز نظری برای این مطلب ارسال نمایید:
نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: